Úvod / Práce a podnikání / Jak dlouho musíte archivovat účetnictví
Noční můrou každého podnikatele je kontrola ze strany úřadů s delším časovým odstupem. Jak dlouho je třeba archivovat některé dokumenty a na co si dát pozor?
Problematiku archivování účetních dokladů upravuje jednak zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, jednak zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Dokumentů, které je třeba archivovat, je celá řada, pozornost budeme věnovat jen těm nejdůležitějším.
Účetní závěrku a výroční zprávu je třeba uchovávat po dobu 10 let – účetní uzávěrku za kalendářní rok 2014 lze tedy skartovat v roce 2025,
účetní doklady a účetní knihy po dobu 5 let,
záznamy sloužící jako podklad pro účetnictví po dobu 5 let.
Pokud jde o doklady vztahující se k nesplněné pohledávce nebo nezaplacenému závazku, končí lhůta pro uchovávání vypořádáním této pohledávky, resp. zaplacením závazku. V případě delší záruční lhůty nebo reklamačního řízení se lhůta prodlužuje po celou dobu trvání tohoto procesu.
Zajímavé povinnosti ukládá všem podnikatelům zapsaným v obchodním rejstříku zákon o archivnictví a spisové službě. Podnikatelé musí uchovávat namátkou tyto dokumenty: statuty, jednací řád, organizační strukturu, zprávy o auditu, výroční zprávy, stejně jako ukázky marketingových materiálů, účetní závěrky, roční statistické výkazy nebo vývojové studie či ocenění výrobků, a to za účelem případného pořizování archiválií.
Plátce DPH má situaci složitější v tom, že musí uchovávat dokumenty rozhodné pro výpočet daně po dobu 10 let. Po celou tuto dobu odpovídá plátce za věrohodnost původu dokladů, neporušitelnost jejich obsahu, čitelnost a zároveň musí umožnit správci daně k těmto dokumentům přístup, a to bez zbytečného odkladu.
Z tohoto důvodu je vhodné mít vytvořen archivační systém – je možné volit i elektronickou archivaci, ale jen za předem stanovených podmínek:
elektronická podoba dokumentu musí být čitelná, dokument musí být neporušen a musí být zajištěna věrohodnost původu,
dokument musí být elektronicky podepsán nebo jinak digitálně označkován.
Pokud má podnikatel zaměstnance, vztahují se na něj další povinnosti. Musí uchovávat stejnopisy evidenčních listů po dobu tří let. Pro mzdové listy platí povinnost uchovávat je po dobu 30 let, stejně jako účetní podklady vztahující se k důchodovému pojištění. Pokud se tyto doklady týkají starobního důchodce, pak platí tato povinnosti jen po dobu 10 let.
Články a informace zveřejněné na stránkách ziskweb.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel ziskweb.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - ziskweb.cz.
zdroj:Štítky: účetnictví, podnikání, daně
Každý podnikatel ví, že čas jsou peníze. Je proto logické, že všichni, kdo se podnikání věnují, by měli investovat…
Stavebnictví v České republice nezažívá zrovna nejlepší časy. Hospodářská recese ztěžuje podnikání nejedné firmě v…
Váš odběratel vám nezaplatil a nevíte, jak máte postupovat, abyste se domohli zaplacení faktury? Poradíme vám, jak…
Uvažujete o podnikání a nevíte přesně jak na to? Co všechno je potřeba vědět, znát a zařídit před zahájením podnikání? Poradíme…
Pokud podnikáte, vedení daňové evidence se rozhodně nevyhnete. K čemu vlastně daňová evidence slouží a jakým způsobem je…
Sháníte brigádu nebo jste v pozici zaměstnavatele a uvažujete, že byste na dohodu přibrali šikovného pracovníka? Jaký je…
Novela zákona o DPH má přinést změny ve vystavování daňových dokladů. Cílem má být menší administrativní zátěž pro podnikatele.…
V souvislosti s daňovou reformou mají proběhnout také změny týkající se výše sazby a limitu pro osvobození od darovací a…
Uvažujete o založení firmy nebo přibrání společníka do obchodu? Podívejte se, jaké máte možnosti! Vzniku obchodní společnosti…
.
Prodej družstevního bytu, přesněji řečeno převod družstevního podílu na bytové jednotce za úplatu, má svoje pravidla. Nejinak je tomu v případě zdanění…
Od 28.2.2021 je státem spuštěn nový portál Moje Daně (na mojedane.cz), který má funkci online finančního úřadu. Co všechno nabídne a co to pro daňové poplatníky…
V rámci podpory boje proti Covid-19 rozhodla česká vláda o změně sazby DPH u respirátorů. Podle hlavní hygieničky by měli lidé respirátory používat na…
Reklamní odkaz Náš tip.
S každým rokem přibývá počet lidí, kteří se potýkají s exekucemi. Do této situace…
Půjčky | RedakceProdej družstevního bytu, přesněji řečeno převod družstevního podílu na bytové…
Bydlení | RedakceV rámci podpory boje proti Covid-19 rozhodla česká vláda o změně sazby DPH u respirátorů.…
Daně | RedakceAudit účetních závěrek vzniká společnostem, kterým předepisuje tuto povinnost zákon.…
Daně | RedakceS každým rokem přibývá počet lidí, kteří se potýkají s exekucemi. Do této situace…
Půjčky | RedakceProdej družstevního bytu, přesněji řečeno převod družstevního podílu na bytové…
Bydlení | RedakceAudit účetních závěrek vzniká společnostem, kterým předepisuje tuto povinnost zákon.…
Daně | RedakceV rámci podpory boje proti Covid-19 rozhodla česká vláda o změně sazby DPH u respirátorů.…
Daně | RedakceS každým rokem přibývá počet lidí, kteří se potýkají s exekucemi. Do této situace…
Půjčky | RedakceProdej družstevního bytu, přesněji řečeno převod družstevního podílu na bytové…
Bydlení | RedakceObdobí bezstarostného růstu hnaného čerstvě natištěnými penězi je pryč. Tedy alespoň…
Investice | RedakceV rámci podpory boje proti Covid-19 rozhodla česká vláda o změně sazby DPH u respirátorů.…
Daně | Redakce