Jak dlouho musíte archivovat účetnictví

Velikost textu: A A A

Jak dlouho musíte archivovat účetnictví

Ilustrační foto
  • autor: Redakce

 Noční můrou každého podnikatele je kontrola ze strany úřadů s delším časovým odstupem. Jak dlouho je třeba archivovat některé dokumenty a na co si dát pozor?

Problematiku archivování účetních dokladů upravuje jednak zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, jednak zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Dokumentů, které je třeba archivovat, je celá řada, pozornost budeme věnovat jen těm nejdůležitějším.

Obecné povinnosti

  • Účetní závěrku a výroční zprávu je třeba uchovávat po dobu 10 let – účetní uzávěrku za kalendářní rok 2014 lze tedy skartovat v roce 2025,

  • účetní doklady a účetní knihy po dobu 5 let,

  • záznamy sloužící jako podklad pro účetnictví po dobu 5 let.

Pokud jde o doklady vztahující se k nesplněné pohledávce nebo nezaplacenému závazku, končí lhůta pro uchovávání vypořádáním této pohledávky, resp. zaplacením závazku. V případě delší záruční lhůty nebo reklamačního řízení se lhůta prodlužuje po celou dobu trvání tohoto procesu.
Zajímavé povinnosti ukládá všem podnikatelům zapsaným v obchodním rejstříku zákon o archivnictví a spisové službě. Podnikatelé musí uchovávat namátkou tyto dokumenty: statuty, jednací řád, organizační strukturu, zprávy o auditu, výroční zprávy, stejně jako ukázky marketingových materiálů, účetní závěrky, roční statistické výkazy nebo vývojové studie či ocenění výrobků, a to za účelem případného pořizování archiválií.

Plátce DPH

Plátce DPH má situaci složitější v tom, že musí uchovávat dokumenty rozhodné pro výpočet daně po dobu 10 let. Po celou tuto dobu odpovídá plátce za věrohodnost původu dokladů, neporušitelnost jejich obsahu, čitelnost a zároveň musí umožnit správci daně k těmto dokumentům přístup, a to bez zbytečného odkladu.

Z tohoto důvodu je vhodné mít vytvořen archivační systém – je možné volit i elektronickou archivaci, ale jen za předem stanovených podmínek:

  • elektronická podoba dokumentu musí být čitelná, dokument musí být neporušen a musí být zajištěna věrohodnost původu,

  • dokument musí být elektronicky podepsán nebo jinak digitálně označkován.

Zaměstnavatel

Pokud má podnikatel zaměstnance, vztahují se na něj další povinnosti. Musí uchovávat stejnopisy evidenčních listů po dobu tří let. Pro mzdové listy platí povinnost uchovávat je po dobu 30 let, stejně jako účetní podklady vztahující se k důchodovému pojištění. Pokud se tyto doklady týkají starobního důchodce, pak platí tato povinnosti jen po dobu 10 let.

UPOZORNĚNÍ

Články a informace zveřejněné na stránkách ziskweb.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel ziskweb.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - ziskweb.cz.

zdroj:
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal

Vyhledávání firem

Zaměření
Lokalita
Typ firmy:

Štítky: účetnictví, podnikání, daně

Diskuze k článku: 0 příspěvků

Pro přispívání do diskuse musíte být přihlášen/a.

Můžete si také přečíst

Práce a podnikání
Sháníte prostory pro podnikání? Svěřte to odborníkům!

 Každý podnikatel ví, že čas jsou peníze. Je proto logické, že všichni, kdo se podnikání věnují, by měli investovat…

Práce a podnikání
Získejte kontakty na seriózní stavební firmy

 Stavebnictví v České republice nezažívá zrovna nejlepší časy. Hospodářská recese ztěžuje podnikání nejedné firmě v…

Právo
Co dělat, když vám někdo dluží za fakturu?

 Váš odběratel vám nezaplatil a nevíte, jak máte postupovat, abyste se domohli zaplacení faktury? Poradíme vám, jak…

Práce a podnikání
Jak začít podnikat

Uvažujete o podnikání a nevíte přesně jak na to? Co všechno je potřeba vědět, znát a zařídit před zahájením podnikání? Poradíme…

Daně
Jak na daňovou evidenci

Pokud podnikáte, vedení daňové evidence se rozhodně nevyhnete. K čemu vlastně daňová evidence slouží a jakým způsobem je…

Práce a podnikání
Co je dohoda o pracovní činnosti

Sháníte brigádu nebo jste v pozici zaměstnavatele a uvažujete, že byste na dohodu přibrali šikovného pracovníka? Jaký je…

Daně
Daňové doklady podle novely zákona o DPH. Které změny mají proběhnout?

Novela zákona o DPH má přinést změny ve vystavování daňových dokladů. Cílem má být menší administrativní zátěž pro podnikatele.…

Daně
Daň dědická a darovací. Kolik zaplatíte od roku 2013?

V souvislosti s daňovou reformou mají proběhnout také změny týkající se výše sazby a limitu pro osvobození od darovací a…

Právo
Obchodní společnosti v kostce

Uvažujete o založení firmy nebo přibrání společníka do obchodu? Podívejte se, jaké máte možnosti! Vzniku obchodní společnosti…

 
Vítejte Spoření Půjčky Investice Pojištění Daně Právo Práce a podnikání Bydlení
RSS | Reklama | Podmínky | Kontakt NAHORU ↑

ZOBRAZIT MOBILNÍ VERZI ZOBRAZIT KLASICKY